Forum - Home - FAQ - Zoeken - Leden - Gebruikersgroepen - Registreer - Prive berichten - Inloggen
40.000 jaar oud DNA uit Siberië levert onbekende mensensoort

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Speak-Up forum index -> Wetenschap
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rikus
Member
Member

BerichtGeplaatst: Do Mrt 25, 2010 12:38 pm    Onderwerp: 40.000 jaar oud DNA uit Siberië levert onbekende mensensoort Reageer met quote

40.000 jaar oud DNA uit Siberië levert onbekende mensensoort op
Rotterdam. Voor het eerst is er een onbekend mensentype ontdekt dankzij analyse van prehistorisch DNA.

Dit is de verrassende uitkomst van analyse van een ongeveer 40.000 jaar oud vingerkootje (het pinktopje van een kind van een jaar of 6, 7). Dat werd in 2008 gevonden in de Denisovagrot in het Altai-gebergte van Zuid-Siberië.
Door onze redactie wetenschap
Aan het vingerkootje zelf is weinig bijzonders te zien. Maar het zogenoemde mitochondriaal DNA uit het kootje verschilt duidelijk van dat van moderne mensen (Homo sapiens) en van de Neanderthalers. Dit schrijven onderzoekers uit Leipzig in een stuk dat Nature woensdagavond online publiceerde. Of het een nieuwe soort is, moet nog blijken.

Het Max Planck Institut in Leipzig is beroemd om haar gedegen analyses van prehistorisch DNA en binnenkort zal het zelfs het complete Neandertalgenoom publiceren.

Onderling verschillen moderne mensen in het mitochondriaal DNA gemiddeld zo’n 60 mutaties van elkaar. Het verschil van mensen met Neanderthalers is gemiddeld 200 mutaties.

Maar het verschil tussen mensen en het DNA uit dit Denisova-botje is maar liefst 385 mutaties. De oudste gemeenschappelijke voorouder van Neanderthalers en mensen leefde ongeveer 500.000 jaar geleden, maar deze Denisova-mens takte al een miljoen jaar geleden af van de Neander/sapiens-lijn. Mogelijk is het een afstammeling van een Aziatische Homo erectus .
[URL="http://www.nrc.nl/wetenschap/article...?service=Print"]bron[/URL]
Waters
Member
Member

BerichtGeplaatst: Do Mrt 25, 2010 7:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag me bij dit soort berichten dus altijd af hoe één en ander zich verhoudt tot het scheppingsverhaal met Adam en Eva.
Hoe kijken christenen tegen dit soort publicaties aan Question
rikus
Member
Member

BerichtGeplaatst: Do Mrt 25, 2010 7:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je weet toch Waters, geloof is geloven zonder bewijs, ja zelfs tegen bewijs in
anderling
Member
Member

BerichtGeplaatst: Za Mrt 27, 2010 12:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet nu denken aan de volgende tekst:

"Ja kijk, dat is een slurptuit. Die komt uit de pre-hysterische tijd. Daar sabbelden mensen op en gaven het aan elkaar door als ze om het kampvuur zaten 's avonds laat. Dan zaten ze elkaar aan te staren.... heel vervelend....."

(Mijn dochter kent de hele tekst van deze film uit haar hoofd. Dit stukje ken ik toevallig door haar. Ik keek de films natuurlijk mee. Oh, voor wie de tekst niet uit zijn hoofd kent: het komt uit De Kleine Zeemeermin en is een tekst van haar grote vriend de zeemeeuw, die denkt dat hij alle wijsheid in pacht heeft).

Wat in de Bijbel staat is een mythisch verhaal.
Zegt niets over hoe het echt ging dus.
Klaar.
Swatlana
Member
Member

BerichtGeplaatst: Wo Mei 26, 2010 7:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Waters schreef:
Ik vraag me bij dit soort berichten dus altijd af hoe één en ander zich verhoudt tot het scheppingsverhaal met Adam en Eva.
Hoe kijken christenen tegen dit soort publicaties aan Question

Ik moet er ook altijd weer om lachen dat er inderdaad mensen voet bij stuk houden dat Adam en Eva de eerste mensen waren. Heb wel eens een hele documentaire gezien vanuit een christelijk oogpunt hoe alles wat in evolutie theorie is uit gebracht "nep" zou zijn. Enorm grappig om te zien Razz
Hoe ze er mee om gaan is gewoon keihard ontkennen.

"DNA is zo gemaakt dat we niet kunnen veranderen in een ander dier"

Oke, waarom dragen we gewoon DNA van verschillende diersoorten waar we van afstammen.?! We hebben zelfs gen om schubben te maken Razz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Brennus
Member
Member

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2010 7:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, er zijn diverse soorten mensen geweest, en onze soort was de meest gewelddadige, en heeft de andere soorten uitgemoord.

Geef het maar gewoon toe. Twisted Evil
anderling
Member
Member

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2010 8:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Brennus schreef:
Ach, er zijn diverse soorten mensen geweest, en onze soort was de meest gewelddadige, en heeft de andere soorten uitgemoord.

Ja, en sommige mensen hebben een extra gevoeligheid voor dat ene moord-gen. Twisted Evil
Brennus
Member
Member

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2010 11:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

anderling schreef:
Brennus schreef:

Ja, en sommige mensen hebben een extra gevoeligheid voor dat ene moord-gen. Twisted Evil

Tja, Stalin zei al zoiets...
1 Moord is verschrikkelijk.
1.000.000 Moorden is een vorm van statistiek.

Je komt ermee weg als je iets maar op grote schaal doet, en snel.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Speak-Up forum index -> Wetenschap Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: