| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Waters Member

|
Geplaatst: Za Aug 29, 2009 11:00 am Onderwerp: Saudiër (80) krijgt 10-jarige bruid terug |
|
|
Saudiër (80) krijgt 10-jarige bruid terug
AL-LAITH - Een hoogbejaarde inwoner van Saudi-Arabië krijgt alsnog de beschikking over zijn onlangs weggelopen 10-jarige bruid. Dat meldden media in het strengislamitische koninkrijk woensdag.
Het meisje was onlangs gevlucht naar de woning van een tante. Haar vader, die haar had uitgehuwelijkt, kwam erachter en bracht het kind terug naar haar 80-jarige echtgenoot.
''Mijn huwelijk gaat niet in tegen de sharia (islamitische wetgeving)'', meent de man. De bruidegom op leeftijd wees er verder op dat hij recht meent te hebben op het meisje, aangezien hij eerder verloofd was met haar oudere zus.
Die verbrak de relatie echter omdat ze naar school wilde gaan. ''Onder deze omstandigheden bood haar vader zijn jongere dochter aan'', aldus de man tegen een regionale krant.
''Zoals de sharia voorschrijft, mocht ik haar bekijken en ik vond haar acceptabel.''
Schending
Een woordvoerder van een mensenrechtenorganisatie heeft geen goed woord over voor de gang van zaken, die vaker voorkomt in Saudi-Arabië. ''Dit soort huwelijken zijn een grove schending van de internationale verdragen voor de rechten van het kind, die door het koninkrijk zijn ondertekend.''
© ANP _________________ Little by little the night turns around - Counting the leaves which tremble at dawn |
|
| Naar boven |
|
 |
DtchTux Member

|
Geplaatst: Di Jan 26, 2010 6:17 pm Onderwerp: |
|
|
Misselijkmakend dit.. Ik denk dat dit soort mensen het geloof misbruiken om een jong blaadje aan de haak te slaan...  |
|
| Naar boven |
|
 |
Waters Member

|
Geplaatst: Di Jan 26, 2010 7:04 pm Onderwerp: |
|
|
| DtchTux schreef: |
Misselijkmakend dit.. Ik denk dat dit soort mensen het geloof misbruiken om een jong blaadje aan de haak te slaan...  |
En het zal je vader maar zijn, die vader van de 'bruid'... _________________ Little by little the night turns around - Counting the leaves which tremble at dawn |
|
| Naar boven |
|
 |
anderling Member

|
Geplaatst: Di Jan 26, 2010 8:23 pm Onderwerp: |
|
|
| Waters schreef: |
| DtchTux schreef: |
En het zal je vader maar zijn, die vader van de 'bruid'... |
Ja, daar is pedofilie dus volledig 'acceptabel'.  _________________ Wat stroomt kun je niet tegenhouden. Wat stilstaat droogt op. |
|
| Naar boven |
|
 |
Waters Member

|
Geplaatst: Di Jan 26, 2010 9:25 pm Onderwerp: |
|
|
| anderling schreef: |
Ja, daar is pedofilie dus volledig 'acceptabel'.  |
Maar voor het drinken van een biertje krijg je daar zweepslagen, dat maakt weer veel goed, toch?
Raar eigenlijk dat wij gewone handelsbetrekkingen onderhouden met landen die zo omgaan met de rechten van kinderen. _________________ Little by little the night turns around - Counting the leaves which tremble at dawn |
|
| Naar boven |
|
 |
anderling Member

|
Geplaatst: Wo Jan 27, 2010 1:11 pm Onderwerp: |
|
|
| Waters schreef: |
Ja, daar is pedofilie dus volledig 'acceptabel'.  |
Maar voor het drinken van een biertje krijg je daar zweepslagen, dat maakt weer veel goed, toch?
Raar eigenlijk dat wij gewone handelsbetrekkingen onderhouden met landen die zo omgaan met de rechten van kinderen. |
Dat is nou de schaduwkant van de westerse 'democratische' (not) economie. We gaan voor het geld, niet voor de principes. Dit soort landen zijn rijk. Denk ook aan China. Wat de chinese regering allemaal uitspookt met minderheden, daar lusten de honden geen brood van. Maar onze handelsbetrekkingen gaan gewoon door.  _________________ Wat stroomt kun je niet tegenhouden. Wat stilstaat droogt op. |
|
| Naar boven |
|
 |
Waters Member

|
Geplaatst: Wo Jan 27, 2010 6:40 pm Onderwerp: |
|
|
Dat is nou de schaduwkant van de westerse 'democratische' (not) economie. We gaan voor het geld, niet voor de principes. Dit soort landen zijn rijk. Denk ook aan China. Wat de chinese regering allemaal uitspookt met minderheden, daar lusten de honden geen brood van. Maar onze handelsbetrekkingen gaan gewoon door.  |
Dit doet mij ergens denken aan de jaren zeventig, en de relatie tussen Nederland en Indonesië destijds.
Misschien herriner jij je één en ander ook nog wel.
Indonesië was op een bepaald moment meen ik zeer verbolgen over het feit dat een Nederlandse minister vragen had gesteld over mensenrechten aldaar, en het democratisch gehalte van de Indonesische staat.
Indonesië dreigde daarop met het stopzetten van het ontvangen van Nederlandse ontwikkelingshulp (ja je leest het goed).
Ik vroeg mij af hoe een land dat ontwikkelingsgeld ontvangt van een ander land, in de positie kan verkeren te dreigen met stopzetting van het ontvangen van diezelfde ontwikkelingshulp.
Het lijkt wel de omgekeerde wereld.
Ik ben me toen een beetje gaan verdiepen welk zwaar wegend belang Nederland dan zou kunnen hebben met het afgeven van ontwikkelingshulp aan Indonesië en al spoedig werd mij duidelijk dat dat belang in de besteding van de ontwikkelingsgelden lag.
Met de ontwikkelingsgelden werden veel Nederlandse producten gekocht, tot en met fregatten (oorlogsschepen) aan toe.
Het geld van de ontwikkelingshulp was dus een verkapte vorm van overheidssteun aan het Nederlandse bedrijfsleven.
Wat moet een ontwikkelingsland trouwens met peperdure, hypermoderne oorlogsschepen?  _________________ Little by little the night turns around - Counting the leaves which tremble at dawn |
|
| Naar boven |
|
 |
DtchTux Member

|
Geplaatst: Wo Jan 27, 2010 6:53 pm Onderwerp: |
|
|
Ontwikkelingshulp/gelden bieden is mede om te laten zien dat 'Nederland' meedoet. Nederland is gul, bieden graag hulp, kortom: wij zijn ideaal in goede en slechte tijden.
Dat daar ook een stukje self-supporting aan vast kleeft.. Bijkomend detail, welke niet noodzakelijk aan de grote klok hoeft te hangen.
Daarnaast kleven er aan ontwikkelingsgelden ook weer verbanden met andere landen die ook ontwikkelingsgelden uitgeven. Samen steunen 'gulle gevers' onderling elkaar door goede contracten met de ontwikkelingslanden aan te gaan over bepaalde aanbestedingen 'tegen een goedkope prijs' uiteraard. Zo kan je de markt ook beter beheersbaar maken onder het motto 'cashflow reduction'.. 1 keer raden wie er daar beter van wordt.
'Elk nadeel heb ze voordeel' gaat hier zeker op  |
|
| Naar boven |
|
 |
Swatlana Member

|
Geplaatst: Wo Jun 23, 2010 12:19 am Onderwerp: |
|
|
Blegh, niemand heeft "recht" op een gedwongen huwelijk. Daarbij gaat het tegen het geloof in zelfs!
Een vrouw hoort behandeld te worden zoals je zelf behandeld zou willen worden. (wat helaas in het geloof OF tot het extreem gebracht word OF juist word genegeerd en door alle andere regels aan de kant word geschoven) |
|
| Naar boven |
|
 |
Waters Member

|
Geplaatst: Wo Jun 23, 2010 7:04 pm Onderwerp: |
|
|
Het leuke van 'nieuwe members' zijn die oude topics die weer naar boven komen...
Maar over welk geloof heb je het precies Swatlana? _________________ Little by little the night turns around - Counting the leaves which tremble at dawn |
|
| Naar boven |
|
 |
Swatlana Member

|
Geplaatst: Wo Jun 23, 2010 7:55 pm Onderwerp: |
|
|
Haha ja ik vind ze nog wel eens boeiend
De Islam bedoel ik met het geloof |
|
| Naar boven |
|
 |
Waters Member

|
Geplaatst: Wo Jun 23, 2010 8:42 pm Onderwerp: |
|
|
| Swatlana schreef: |
De Islam bedoel ik met het geloof |
Okee, ik moet zeggen dat ik eigenlijk weinig weet van welk geloof dan ook.
Ik denk trouwens dat het in het geval van dit meisje meer met cultuur te maken heeft, dan met geloof.
In Bosnië wonen ook moslims, en in Suriname, maar daar zul je zulke uitwassen denk ik niet snel tegenkomen. _________________ Little by little the night turns around - Counting the leaves which tremble at dawn |
|
| Naar boven |
|
 |
Swatlana Member

|
Geplaatst: Wo Jun 23, 2010 9:03 pm Onderwerp: |
|
|
Naja, de link tussen dit soort cultuur en het geloof word vaak al snel gelegd, ook in het geloof zelf. Wat ik gewoon ronduit oneerlijk vind want persoonlijk vind ik het geloof in de Islam juist wel een mooie basis. Alleen net als in elk geloof heeft het ook zijn donkere kanten.
Maar helaas is in het geloof zelf ook veel kronkels te vinden bij de volgelingen. (ook net als elk ander geloof)
Bijvoorbeeld het het dragen van een Hijab (hoofddoek) of burka. In het geloof word het uitgelegd op een manier dat vrouwen zo als gelijken gezien kunnen worden als mannen. Zodat mannen niet blijven kijken naar de "schoonheden" van vrouwen en daarom ze niet als minderen of meerderen gaan zien.
Zo kan een vrouw gewoon werken onder normale omstandigheden.
Tegenwoordig word dit ook opgevat als; vrouwen die geen Hijab of Burka dragen vragen erom om op neer gekeken te worden en vragen er om om er naar gestraft te worden. En dat is gewoon in het geloof zelf! |
|
| Naar boven |
|
 |
Frodo Member

|
Geplaatst: Wo Jun 23, 2010 10:47 pm Onderwerp: |
|
|
| Bijvoorbeeld het het dragen van een Hijab (hoofddoek) of burka. In het geloof word het uitgelegd op een manier dat vrouwen zo als gelijken gezien kunnen worden als mannen. Zodat mannen niet blijven kijken naar de "schoonheden" van vrouwen en daarom ze niet als minderen of meerderen gaan zien. |
Het blijft natuurlijk volstrekt onlogisch dat wanneer MANNEN een probleem hebben (kijken naar de "schoonheden"), dat de oplossing dan van VROUWEN (dragen van hijab/burka/niqaab) zou moeten uitkomen.
| Zo kan een vrouw gewoon werken onder normale omstandigheden. Tegenwoordig word dit ook opgevat als; vrouwen die geen Hijab of Burka dragen vragen erom om op neer gekeken te worden en vragen er om om er naar gestraft te worden. En dat is gewoon in het geloof zelf! |
Het is altijd en eeuwig hetzelfde probleem met teksten: ze kunnen op een verschillende manier worden uitgelegd. Zo heeft Mohammed (al dan niet via Allah) geen gebod uitgevaardigd om een doek te dragen. Één van de vrouwen van Mohammed ging uit zichzelf een doek dragen om 'haar heerlijkheden te bedekken', uit respect voor haar man opdat er geen andere mannen haar zouden aankijken en wellicht begeren. Dit heeft navolging gekregen en aldus is een gewoonte ontstaan. Op een gegeven moment is de gewoonte zo algemeen dat mensen al snel denken dat het om min of meer een verplichting zou gaan.
Verder is het interessant om na te gaan wát er nu eigenlijk bedekt moet worden. Aangezien het taalgebruik in zowel de Koran als de Hadieth nogal verhullend is, is er veel ruimte voor interpretatie. Aischa bedekte haar 'heerlijkheden'. Tegenwoordig is het algemeen geaccepteerd dat daarmee haar haar wordt bedoeld, maar het is maar de vraag of dit terecht is.
Het is goed om na te gaan dat ten tijde van Mohammed de Arabische wereld op zekere manier 'van god los was'. Uit afbeeldingen weten we dat het voor vrouwen gewoonte was om met ontbloot bovenlichaam rond te lopen. Mede gelet op de meervoudsvorm van 'heerlijkheden' is het aannemelijker dat Aïscha haar borsten bedekte. Het is bovendien ook aannemelijker dat mannen haar vanwege haar borsten begeerden dan vanwege haar haar. _________________ anders is niet hetzelfde als 'slechter'; anders is óók niet hetzelfde als 'beter' |
|
| Naar boven |
|
 |
anderling Member

|
Geplaatst: Wo Jun 23, 2010 11:23 pm Onderwerp: |
|
|
Interessante wendig Frodo! Je zou wel eens gelijk kunnen hebben...
Waarom is dat niet verder uitgezocht?
Overigens word en werd haar, zeker lang haar, overal wel gezien als het sieraad van een vrouw, dat mannen ook wel degelijk op kan winden.
Dus ik zou niet op voorhand uitsluiten dat het toch ook om het haar ging.
Het dragen van hoofdbedekkingen is in de woestijnbeschavingen nogal lang gewoonte. Gewoon vanwege de zon. _________________ Wat stroomt kun je niet tegenhouden. Wat stilstaat droogt op. |
|
| Naar boven |
|
 |
Brennus Member

|
Geplaatst: Do Jun 24, 2010 12:18 am Onderwerp: |
|
|
Niet vergeten dat in de middeleeuwen men nogal onbevangen was. In Italië kwam de kerk ook in het geweer tegen de mode dat vrouwen hun borsten nauwelijks verhulden.
Verder zijn de vrouwen in nogal wat islamitische landen best wel knap van uiterlijk, zodat bezitterige mannelijke familieleden daarom zelf regels zijn gaan verzinnen, die verder nergens op slaan. Het heeft helemaal niks met geloof te maken, maar meer met ordinaire primaire gezagsverhoudingen binnen families.
100 Jaar geleden vochten in Nederland ook de inwoners van verschillende dorpen tegen elkaar uit rivaliteit. Het ging toen ook meestal om ruzies over meisjes. Zo oud als de mensheid.
Van Chimpansees is sinds kort ook wetenschappelijk bewezen dat ze strategische oorlogen voeren. Mensen doen dat ook. _________________ Macht maakt corrupt! |
|
| Naar boven |
|
 |
|